Građani pamte vreme kada su plaćali stavku “odbrana od poplava”, ali se sredstva očigledno nisu ulagala u mere “izgradnje, održavanja i upravljanja sistemima”. Upravo zbog ovih iskustava država je dužna da pre uspostavljanja nameta građanima objasni u šta će se tačno taj novac ulagati.

 

Naplata odvonjavanja ima zakonskog osnova, ali nema dovoljno objašnjenja

 

Iako pravni osnov za naplaćivanje naknade za odvodnjavanje postoji u Zakonu o vodama (čl. 169.  do čl.173) to ne znači da je on potrošačima pravedan i logičan. Građani kao potrošači moraju biti informisani o načinu i svrsi nplate namete od strane države. Odluku o naplati naknadu za odvodnjavanje, nije pratilo objašnjenje zbog čega se i kome ona naplaćuje. Zatim koja je svrha naplate i koji je njen cilj.  Kao i u sličnim slučajevim, kao što e naplata odžačarine uz sve nedoumice i nedovoljno objašnjenja građanima samo preostaje da u navedenom roku, od 15 dana, uplate iznose, a tek potom zahtevaju odgovore na pitanja. Glavna nedoumica je zašto se nakandom za odvodnjavanje zadužuju fizička lica? S obzirom da naziv "naknada za odvodnjavanje" među građanima budi asocijaciju da se radi o naknadi isključivo za poljoprivredno zemljište.  

 


U cilju otklanjanja nedoumica građanima je predočnosimo neke od značajnih odredbi Zakona o vodama u cilju boljeg informisanja:

 

 

 

 

Naknada za odvodnjavanje plaća se za uređenje vodnog režima zemljišta na *melioracionom području, odnosno delu melioracionog područja, odvođenjem suvišnih voda sistemima za odvodnjavanje, kojima upravlja javno vodoprivredno preduzeće. Obveznik plaćanja naknade za odvodnjavanje je vlasnik, odnosno korisnik:

  1. poljoprivrednog, šumskog i građevinskog zemljišta;
  2. objekta, odnosno prostora namenjenog za obavljanje privredne i druge delatnosti, izuzev ako je odvođenje voda uređeno sistemom atmosferske kanalizacije;
  3. stambenog objekta, izuzev ako je odvođenje voda uređeno sistemom atmosferske kanalizacije;
  4. saobraćajne infrastrukture (puteva, železnica, luka, pristaništa, aerodroma i drugo), izuzev ako je odvođenje voda uređeno sistemom atmosferske kanalizacije ili na drugi način;
  5. dobara u opštoj upotrebi (parkovi, trgovi, ulice i drugo), izuzev ako je odvođenje voda uređeno sistemom atmosferske kanalizacije ili na drugi način.

 

Plaćanje naknade

 

Naknada za odvodnjavanje plaća se za odvodnjavanje:

  1. poljoprivrednog zemljišta - prema površini (ha) i klasi zemljišta, poljoprivrednoj kulturi i drugo;
  2. šumskog i građevinskog zemljišta, objekata saobraćajne infrastrukture i drugih
  3. dobara u opštoj upotrebi, osim zemljišta pod zgradama - prema površini (ha)
  4. šumskog i građevinskog zemljišta, odnosno drugih dobara u opštoj upotrebi;
  5. građevinskog zemljišta pod stambenim i poslovnim objektima - prema površini (m2) tog zemljišta.

Obveznik plaćanja naknade za odvodnjavanje plaća 50% od visine te naknade, ako je objekat detaljne kanalske mreže izgradio sopstvenim sredstvima, u skladu sa odredbama ovog zakona. Osnov za utvrđivanje visine naknade za odvodnjavanje je godišnji obračun troškova upravljanja i održavanja sistema za odvodnjavanje.

 

Namena

 

Sredstva ostvarena od naknada za odvodnjavanje koriste se na melioracionom području, odnosno delu melioracionog područja na kome su ostvarena za finansiranje poslova iz člana 150. stav 1. tačka 4  zakona o vodama , tj. Izgradnje, održavanja I upravljanja melioracionim sistemima.

 

Izuzetak od plaćanja

 

Naknada za odvodnjavanje ne plaća se za:

  1. građevinsko zemljište pod poslovnim i stambenim objektima, ako se plaća naknada za odvodnjavanje za poslovni, odnosno stambeni objekat;
  2. poljoprivredno zemljište za koje se plaća naknada za korišćenje vode za navodnjavanje.

 

*Melioraciono područje je deo vodnog područja koji obuhvata jedan ili više slivova unutrašnjih voda za koje se jedinstveno uređuje odvodnjavanje suvišnih voda