thumb
Vesti

Obeležavanje Međunarodnog dana potrošača

March 15, 2016

 

Asocijacija potrošača Srbije - APOS je obeležila Međunarodni Dan Potrošača, 15.mart u Gradskoj kući Grada Novog Sada Održavanjem konferencije za medije je APOS sa saradnicima predstavio ciljeve kampanje "IZBORI SE DA ZNAŠ" koju trenutno sprovodi, ali i ostale aktivnosti iz različitih oblasti.

 

Povodom 15. marta Svetskog dana potorošača u Gradskoj kući u Novom Sadu najavljen je bio  javni skup pod nazivom ''Potrošač–ogledalo privrede'' koji je bio održan u okviru kampanje ''IZBORI SE DA ZNAŠ'', 17. marta 2016. godine u Novom Sadu u tržnom centru BIG. Manifestaciju je podržala Uprava za privredu Grada Novog Sada, a cilj kampanje je poboljšanje informisanosti potrošača o mogućem prisustvu supstanci koje izazivaju zabrinutost u robi  široke potrošnje, koja se svakodnevno koristi (igračke i oprema za bebe, oprema za domaćinstvo, podne obloge, kablovi ili školski pribor). Šef Kabineta gradonačelnika Novog Sada Aleksandar Petrović podsetio je prisutne na Zakon o zaštiti potrošača iz 2014. godine koji po prvi put obavezuje lokalnu samoupravu da podrži aktivnosti organizacije potrošača.

Kampanja ''IZBORI SE DA ZNAŠ'' je deo projekta ''Jačanje kapaciteta i strateškog partnerstva za bezbedno upravljanje hemikalijama u Republici Srbiji'' koji sprovode Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u saradnji sa Alternativom za bezbednije hemikalije (ALHem), međunarodnom organizacijom WECF (Žene Evrope za zajedničku budućnost) i tri udruženja potrošača: Centar potrošača Srbije (CEPS), Asocijacija potrošača Srbije (APOS) i Centar za zaštitu potrošača FORUM.

- APOS se od 2003. bori za bolju poziciju potrošača u Srbiji u nameri da doprinese razvoju njihovih prava. Dali smo veliki doprinos u pisanju Zakona o zaštiti potrošača i sada radimo na eliminisanju manjkavosti u njegovoj primeni. Cilj nam je da pokažemo da samo udružene organizacije mogu doprineti unapređenju tržišta i kvalitetu robe – istakla je Jovanka Nikolić (APOS).

 

Prema rečima Miroslava Tadića (UNDP) komponenta projekta ''Jačanje kapaciteta i strateškog partnerstva za bezbedno upravljanje hemikalijama u Republici Srbiji'' odnosi se na obaveštavanje potrošača o njihovom zakonskom pravu da znaju od čega se sastoje proizvodi koje kupuju i koriste.

 

- Projekat treba da doprinese unapređenju primene relevantnih zakona i obuhvaćene su sve interesne strane koje mogu da pomognu da se oblast upravljanja hemikalijama u Srbiji popravi i uskladi sa standardima EU – istakao je Tadić. Prema rečima Aleksandre Rašović iz Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine Zakon o hemikalijama donet je 2009. godine i ima cilj da poboljša nivo zaštite zdravlja ljudi i životne sredine.

 

- Potrebno je podići nivo svesti javnosti o rizicima od supstanci koje izazivaju zabrinutost. Rezultat ove kamapanje biće i izrada internet stranice Ministarstva putem koje će građani moći da se inforišu o zastupljenosti hemikalija u proizvodima, ali i o načinima da ih koriste na bezbedan način – izjavila je Aleksandra Rašović.

 

Uloga organizacije ''Alternativom za bezbednije hemikalije'' u kampanji ''IZBORI SE DA ZNAŠ'' jeste da proveri kako se Zakonska odredba o obavezi dostavljanja informacija od strane distributera, proizvođača i uvoznika, a na zahtev potrošača, o prisutnosti opasnih hemikalija u proizvodima široke potrošnje, sprovodi u praksi.

 

- Kampanja se sprovodi po ugledu na kampanje koje su realizovane u evropskim zemaljama, i podrazumeva komunikaciju sa distributerima, kojima je dat rok od 45 dana da dostave informacije ali i analizu proizvoda za koje je tražena informacija. Rezultati istraživanja biće predati nadležnim inspekcijama na dalje postupanje – istakla je Jasminka Ranđelović (ALHem).